zaterdag 18 oktober 2008

برگزاری نخستين مجمع عمومی اتحاديه دمكراتيك دانشجويان كُرد در كرمانشاه

برگزاری نخستين مجمع عمومی اتحاديه دمكراتيك دانشجويان كُرد در كرمانشاه


شش ماه پس از اعلام تأسيس اتحاديه دمكراتيك دانشجويان كُرد مركز كرمانشاه، اولين مجمع عمومی اين اتحاديه در كرمانشاه برگزار گرديد. در اين مجمع كه مورخ پنج‌شنبه 25 مهر ماه 87 با حضور گروهی از فعالان دانشجويی عضو اتحاديه از دانشگاه‌های رازی، آزاد و پيام نور كرمانشاه تشكيل شد، نخست كاوه قاسمی كرمانشاهی عضو مؤسس اتحاديه دمكراتيك دانشجويان كُرد مركز كرمانشاه به ارائه‌‌ی توضيحاتی در رابطه با چگونگی تشكيل و فعاليت‌ اتحاديه از زمان تأسيس در ارديبهشت 84 تا كنون پرداخت. وی با بيان اين‌كه تمامی اقدامات لازم برای كسب مجوز از مراجع قانونی از سوی هيأت مؤسس اوليه اتحاديه صورت گرفته است گفت: تا كنون پاسخی در تائيد يا رد اين درخواست از سوی مراجع ذی‌صلاح داده نشده و طی اين سه سال اتحاديه با استفاده از ظرفيت‌های موجود در قوانين مربوطه، به صورت قانونی و نه رسمی به فعاليت خود ادامه داده است و ما همچنان منتظر اقدام لازم از سوی مراجع ذی‌صلاح در صدور مجوز رسمی برای فعاليت اتحاديه در دانشگاه‌های ايران هستيم.

كاوه كرمانشاهی با قرائت منشور 12 گانه‌ی اتحاديه دمكراتيك دانشجويان كُرد، مهم‌‌ترين هدف اتحاديه را ايجاد هماهنگی و متشكل ساختن فعالان دانشجويی كُرد در دانشگاه‌های ايران در راستای عمل به مواد اين منشور دانست و افزود: از مهم‌ترين دستاوردهای اتحاديه طی سه سال فعاليتش می‌توان به ايجاد انگيزه در بين دانشجويان كُرد برای فعاليت در دانشگاه‌ها و نيز اعتماد سازی در بين نيروهای دانشجويی سراسری اشاره كرد كه تبلور اين دو را می‌توان در برگزاری مشترك مراسم 16 آذر سال پيش به همراه بزرگ‌ترين تشكل دانشجويی ايران يعنی دفتر تحكيم وحدت در دانشگاه تهران كه با حضور گسترده و مؤثر دانشجويان كُرد همراه بود مشاهده نمود.

در ادامه مسعود كرمی از اعضای مؤسس اتحاديه دمكراتيك دانشجويان كرد مركز كرمانشاه با تبين جايگاه اتحاديه به عنوان نهادی مدنی كه حد فاصل حاكميت و مردم محسوب می‌گردد، كاركرد اصلی اتحاديه را نه حضور در عرصه‌ی سياست و تلاش جهت ورود به قدرت بلكه تقويت جامعه‌ی مدنی، حركت به سوی دمكراسی و توانمندسازی دانشجويان كُرد برای مشاركت فعال و مؤثر در جامعه و به ويژه عرصه‌ی دانشگاه‌ دانست. وی حركت در چهارچوب قانون و التزام به به‌كارگيری ادبيات آشتی و روش‌های مدنی در بيان ديدگاه‌ها و انجام فعاليت‌ها را از اصول اساسی فعاليت اتحاديه عنوان كرد كه هم در منشور و هم در اساسنامه بر آن‌ تأكيد شده است.

مسعود كرمی با اشاره به ايجاد تغييراتی در آئين‌نامه‌ی اتحاديه دمكراتيك دانشجويان كُرد مركز كرمانشاه، انجام اين تغييرات را با در نظر گرفتن سيستم كنفدرال اتحاديه دانست كه هر مركز می‌تواند بنا بر شرايط ويژه دانشگاه‌های ‌آن استان تغييراتی را در آئين‌نامه‌ به وجود آورد. وی در پايان بر تقويت كميته‌ی زبان و ادبيات كُردی در اتحاديه‌ی كرمانشاه با در نظر گرفتن بحران هويتی موجود در اين شهر و استان كه نمود آن در بين قشر دانشجو نيز عيان است تأكيد كرد.

وهاب دوستی ديگر عضو مؤسس اتحاديه دمكراتيك دانشجويان كُرد مركز كرمانشاه نيز با بيان اين‌كه جنبش دانشجويی در تمامی كشورها به عنوان جنبشی پيشرو شناخته می‌شود، گفت: جنبش دانشجويی علاوه بر مطالبات صنفی خود بنا بر خواستگاه فعالان آن كه از بطن جامعه و از ميان وابستگان به گروه‌ها و طبقه‌های مختلف اجتماعی هستند بايد به عنوان تريبونی برای بيان خواست‌های مردم جامعه‌ی خويش نيز عمل ‌نمايد.

در ادامه‌ی اين نشست بحث‌های ديگری در پيوند با جنبش دانشجويی و اتحاديه دمكراتيك دانشجويان كُرد از سوی شركت كنندگان مطرح گرديد. از آن جمله، مسئله‌ی عدم حضور مؤثر دختران دانشجو كه اكثريت پذيرفته ‌شدگان دانشگاه را نيز تشكيل می‌دهند در غالب تشكل‌های دانشجويی و از جمله اتحاديه مورد بحث قرار گرفت و بر لزوم جذب نيروهايی از ميان دانشجويان دختر برای حضور فعال در اتحاديه تأكيد گرديد و اضافه شدن كميته‌ای به چارت اتحاديه به نام كميته‌ی زنان مورد تصويب مجمع قرار گرفت و ابراز اميدواری شد تا با حضور فعال دختران دانشجو در اتحاديه فعاليت اين كميته از حالت بالقوه به بالفعل درآيد.

اولين مجمع عمومی اتحاديه دمكراتيك دانشجويان كُرد ـ مركز كرمانشاه با برگزاری انتخابات برای تعيين اعضای اصلی و علی‌البدل شورای هماهنگی اتحاديه در كرمانشاه پايان يافت و طی آن بهنام دبيريان، رحمان سبززاده، شهاب عبدالهی، كيوان كمانگر، محسن ياوری، مسعود كرمی و يزدان معمر به عنوان اعضای اصلی، حامد شيرزادی و وهاب غلامی به عنوان اعضای علی‌البدل و كاوه قاسمی كرمانشاهی نيز به عنوان بازرس از سوی مجمع عمومی برای مدت يك سال انتخاب شدند. همچنين در پايان مجمع با رأی اعضای شورای هماهنگی مسعود كرمی به عنوان دبير اتحاديه كرمانشاه تعيين گرديد.

Geen opmerkingen: